niedziela, 14 września 2008

Jak na facebook.com?

Zbudowanie serwisu społeczności owego dla marki/produktu to trudne zadanie. Często dla firmy jest to zupełnie nowe doświadczenie i to doświadczenie, w którym dotychczasowa wiedza tradycyjnego „push”e-marketingu na niewiele się zdaje. Zanim więc zdecydujemy się na budowę własnej, niezależnej społeczności może warto rozważyć zaistnienie z naszą marką w istniejących społecznościach. Takie działanie pozwala nam na przetestowanie pewnych rozwiązań bez potrzeby angażowania dużego budżetu, wybierania odpowiedniej technologii, angażowania dużych zasobów ludzkich itd. Przeglądnąłem strony/grupy z rodzaju produkty na facebook.com. Oto jak wygląda popularność wybranych mierzona liczbą fanów:
  • Apple – 622.609,
  • Nutella - 492.302,
  • Adidas - 404 380,
  • Ferrero Rocher - 332 529,
  • iPhone - 270 798,
  • Nike - 260 668,
  • H&M - 249 661,
  • RedBull - 236 589.
Opisywany we wcześniejszym poście profil kampanii BMW What Drives You ma obecnie 2 765fanów.
Co zawierają takie profile? W większości funkcjonalności znane użytkownikom facebook.com na co dzień: możliwość komentowania na ”ścianie”, forum dyskusyjne, możliwość dodawania zdjęć i video czyli bardzo proste i popularne narzędzia facebooka.
Ciekawszą aktywnością zwraca uwagę np. H&M. Daje m.in. dostęp do narzędzia Dress Your Personality Online pozwalającego ubrać modela w elementy z najnowszej kolekcji (przekierwanie do H&M Dressing Room na www.hm.com), zamieszcza video relacje ze świata mody (do tej pory 31 episodów).


Dodatkowo aktywność H&M (pokazywana w Mini-Feed) jest duża. Zachęcam do przejrzenia komentarzy na ścianie i dyskusji na forum – myślę, że każda marka chciałaby mieć takie wpisy/tematy na swoich profilach.
Wniosek. Jaki jest model wykorzystania facebook.com w przykładach, które przejrzałem?
Sprowadza się do rozumowania na zasadzie:
- są tu moi konsumenci więc też tu się pojawię
- zrobię to, co oni tu robią/dam im możliwość robienia tego, co tu zazwyczaj robią (zakładam profil z podstawowymi funkcjonalnościami)
- nie „uprawiam” reklamy i propagandy a po prostu jestem na takich samych zasadach jak moi odbiorcy
- dodatkowo dodam ciekawy kontent (np. video) z tym czego poszukują użytkownicy
- stworzę ciekawy konkurs pozwalający na pokazanie pasji użytkowników (marka w tle a nie na pierwszym miejscu)
Proste?

Brak komentarzy: