wtorek, 2 września 2008

Po co ryzykować i budować zaangażowanie skoro mogę kupić wejścia?

Że co, niby kontrowersyjne i nie w smak wszystkim piewcom wszelakich maści „społeczności”? Prawda, kontrowersyjne. Ale warto się nad tym zastanowić w dobie gdy niemal każdy brief czy też propozycja agencji zawiera magiczne słowo społeczność.
Materiał wyjściowy do przemyśleń: Raport Forrestera “Best And Worst Of Social Network Marketing, 2008”.
Raport omówiony jest m.in. na blogu Jeremiah Owyang (autora raportu )oraz na interaktywnie.com Jak powstał raport? Forrester zastosował swoją metodologię Social Network Marketing Review aby przebadać kampanie prowadzone przez 16 firm podzielonych na 4 kategorie: motoryzacja, media, technologia, FMCG (oryg.: consumer products).
Wnioski z raportu. Podstawowy: większość działań z social media marketing nie jest prowadzona efektywnie. Z przebadanych 16 działań tylko jedno otrzymało pozytywną ocenę, do granicy zaliczenia zbliżyły się kolejne 4 marki a pozostałe działania zostały ocenione jako zdecydowanie nieefektywne. Pełna punktacja opublikowana jest na blogu Jeremiah.
Najlepiej ocenioną kampanią (co nie oznacza idealną – kampania otrzymała notę 9, gdzie 8 było progiem „zaliczenia”) zostały działania BMW Series 1 „What Drives You”.
Główny powód kiepskich ocen Jeremiah wyjaśnia w następujący sposób: „Many brands (and their agencies) are deploying “interactive marketing” (user to website) experience rather than relying on the tools of social networks “social marketing” (member to member). As a result, many brands are wasting their time, money, and resources to reach communities in social networks without first understanding that the use case is very different than a microsite campaign.” Czyli głównym winowajcą jest „marketing interaktywny” .
Na czym polegała najlepiej oceniania kampania BMW. Nie rozgryzałem mechanizmów zaangażowania użytkownika ani specyficznych narzędzi . Generalnie stworzono profil/grupę konkursową na facebook.com Graffiti Car Contest - What drives you? a dodatkowo stronę Pure: A graffiti Wall Experience
Rezultaty. Facebookowy profil "What drives you?" ma 2,734 fanów, stworzono na nim 8998 graffiti. Dużo? Mało? Pozostawiam do indywidualnej oceny.

W kolejnym poście postaram się przyjrzeć bliżej innym działaniom realizowanym m.in. w oparciu o facebook.com. Może pojawią się jakieś wnioski...bo górnolotne stwierdzenia podobne do tych cytowanych powyżej raczej skłaniają do wniosku co by jednak te wejścia kupić i już. Kontrowersyjne?

Brak komentarzy: